Informatie

De Escape Room Challenge 2019/2020 is opgezet door de PIVO-groep van Scouting Teylersgroep uit Losser. We dagen een aantal regionale scoutinggroepen uit om een Escape Room te bouwen én om te ontsnappen uit de escape rooms van de andere teams.

Elke scoutinggroep die deelneemt, stelt een team samen van minimaal 5 spelers en minimaal 2 Escape Masters. Dit team ontwerpt en bouwt binnen 4 à 6  maanden een escape room, op een eigen locatie. De escape room moet geschikt zijn voor speelteams van 5 t/m 10 personen, die samen 30 minuten de tijd krijgen om te ontsnappen.

Het is de bedoeling dat alle escape rooms eind 2019 klaar – en goed getest! – zijn. Vanaf januari 2020 is het tijd om te spelen: we gaan elkaars escape rooms testen. Er wordt een speelschema opgesteld waarbij alle teams elkaars escape room gaan spelen.

VOOR WIE?

De Escape Room Challenge is bedoeld voor Twentse scoutingleden vanaf 18 jaar en ouder. Dus Roverscouts/PIVO’s, stam, leiding, bestuur en overige scouting vrijwilligers. De Teylersgroep nodigt hiervoor een aantal Twentse scoutinggroepen uit (zie ook Uitnodiging)

Er kunnen maximaal 10 teams meedoen aan de challenge (omdat het anders bijna onmogelijk wordt om een overzichtelijk en praktisch speelschema op te stellen).

Deelnemers hoeven geen ervaring te hebben met escape rooms. We verwachten natuurlijk wel dat iedereen zich er een beetje in verdiept en z’n best doet om iets goeds en leuks neer te zetten.

WANNEER?

Onder het motto “liever goed, dan snel”  nemen we rustig de tijd om alles goed uit te werken. #nohurries #noworries

Na de zomervakantie van 2019 gaan we van start met het ontwerpen/uitwerken van de escape rooms. Een aantal teams zijn hiermee al begonnen. We raden aan om de maanden oktober en november te gebruiken voor het testen en finetunen. Tip: December is een drukke maand dus wacht niet tot het laatst met afronden!

In januari, februari en maart gaan we bij elkaar spelen 😉
Dit zal waarschijnlijk plaatsvinden in het weekend, waarschijnlijk zondag overdag.  Exacte data worden nog bekend gemaakt. Zie ook ‘Speelschema‘.

TEAMSAMENSTELLING

Elk team bestaat uit minimaal 5 personen voor het speelteam en minimaal 2 Escape Masters.

Als een team op bezoek gaat bij een andere groep om een escape room te spelen, gebeurt met een speelteam van 5 t/m 10 personen. Dit mag in wisselende samenstelling!

Dat wil zeggen: je hoeft niet telkens met dezelfde groep mensen te gaan. Zolang het maar min. 5 en max. 10 spelers zijn.

Als je bijv. een speltak hebt met 25 leden, waarvan er 10 hebben meegebouwd aan jullie eigen escape room, dan hoeven deze 10 personen niet als enige álle andere groepen te bezoeken (dat zou ook wel veel zijn in 3 maanden tijd). In principe kunnen alle 25 speltakleden wel een keer mee naar een andere groep om een escape room te spelen. Maar het mag natuurlijk ook telkens hetzelfde groepje mensen zijn. Je spreekt straks samen met elkaar af welke teamleden er op welke speelavond/dagen zullen spelen.

Bij het ontwerpen/bouwen van je escape room mogen er gerust meer dan 10 mensen meehelpen (maar wij vermoeden dat het er niet makkelijker op wordt als het team groter is dan 10 personen).

Daarnaast heeft elk team naast het speelteam ook minimaal 2 ‘Escape Masters‘ die aanwezig kunnen zijn wanneer er andere teams op bezoek komen om jullie escape room te spelen.

Elk team mag originele een teamnaam bedenken! Daarnaast mag elk team een groepsfoto en een kort ‘Wie-zijn-wij-tekstje’ aanleveren voor op de teampagina van deze website.

DE ESCAPE MASTERS

Elk team heeft minimaal 2 (maar liever 3) Escape Masters. De Escape Masters moeten precies weten hoe hun eigen escape room moet worden opgebouwd/ingericht en hoe alle puzzels werken etc. Zij kunnen het spel begeleiden en geven de uitleg en evt. de hints.

Het is belangrijk dat er meerdere mensen binnen het team zijn die dit weten en kunnen, zodat bijv. bij ziekte wel altijd iemand aanwezig is die het spel goed kan begeleiden.

CONTACTPERSOON

Elk team wijst één contactpersoon aan. Deze wordt via e-mail en Whats-app of Facebook (nader te bepalen) op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom het spel en het speelschema. De contactpersoon moet ook telefonisch bereikbaar zijn in geval van spoed of nood.

Het is de taak van de contactpersoon om het team te voorzien van alle nodige informatie én om de organisatie op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen die belangrijk kunnen zijn voor het uiteindelijke speelschema. Er wordt regelmatig even gecheckt of alle teams op schema liggen.

SPEELSCHEMA

UPDATE:  In plaats van onderstaand voorstel om te rouleren op verschillende avonden, zou het ook mogelijk zijn dat één groep hun escape room opbouwt op zaterdagavond/zondagochtend, zodat op zondag alle andere teams direct achter elkaar kunnen spelen (natuurlijk met 15-30 min tijd ertussen om alles weer netjes gereed te maken). De escape room hoeft dan maar 1 keer opgebouwd te worden en het is ook gezelliger met alle groepen samen. Als dit qua planning mogelijk is, zou dat makkelijker zijn dan meerdere losse avonden. De mogelijkheden voor de speeldata worden straks nog besproken met de contactpersonen. 

Zodra het definitief is welke teams er mee doen, dan krijgt elk team de kans om een voorkeur voor bepaalde dagdelen door te geven (dagdelen waarop er sowieso één van hun Escape Masters aanwezig kan zijn). Waarschijnlijk gebruiken we hiervoor de vrijdagavonden, zaterdagavonden, zondagmiddagen en misschien ook de zondagavonden.

Vervolgens wordt er een speelschema gemaakt voor januari, februari en maart 2020. Door te rouleren krijgt elk team de kans om alle andere teams te bezoeken én ‘op te sluiten’. Zodra het speelschema klaar is wordt dit z.s.m. bekend gemaakt zodat iedereen het alvast in z’n agenda kan zetten. We proberen het speelschema in november klaar te hebben.

Om te voorkomen dat de ‘demontabele’ escape rooms onnodig vaak moeten worden opgebouwd & afgebroken, willen we proberen om 2, of misschien zelfs 3 teams tegelijkertijd op één dagdeel te plannen. Dat betekent wel dat je misschien even op elkaar moet wachten…

Het kan ook gebeuren dat je een speelteam op bezoek krijgt en dat jullie eigen speelteam tegelijkertijd bij een andere groep speelt. Om die reden moet er altijd een speelteam én een Escape Master beschikbaar zijn op de geplande dagdelen.

Misschien kun je niet alle avonden aanwezig zijn. Geen probleem. Zolang het speelteam uit minimaal 5 personen bestaat, en zolang er bij ieder bezoek van een andere groep minimaal één Escape Master aanwezig is bij je eigen Escape Room, is het goed. Je kunt dus ook prima in afwisselende samenstelling de andere escape rooms bezoeken (zie ook Teamsamenstelling).

MOEILIJKSHEIDSGRAAD EN HINTS

Het is een kwestie van testen en finetunen om de juiste moeilijkheidsgraad te bereiken. Het moet natuurlijk wel mogelijk zijn om binnen 30 minuten te ‘ontsnappen’ uit jullie escape room (zie ook Speeltijd). Als het geen enkel team lukt om binnen de tijd te ontsnappen, dan is de ‘puzzel’ te moeilijk. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ze binnen 10 min weer buiten staan. Goed testen dus!

Tijdens het spelen kun je hints geven aan het deelnemende team, bijvoorbeeld als ze ergens aanzitten wat niet mag of als ze (te lang) iets belangrijks over het hoofd  zien. Op deze manier kun je het een beetje sturen. Let er goed op dat de sleutel of code voor de ‘einddeur’ niet per toeval ontdekt of gevonden kan worden. Dan is er kans dat ze binnen 5 minuten buiten staan! Zie ook de uitleg bij Tips.

VEILIGHEID & VERANTWOORDELIJKHEID

Je bent als team zelf verantwoordelijk voor het veilig inrichten én ‘monkey proof’ maken van je eigen escape room. Zorg dat er zo weinig mogelijk kapot kan gaan (zo min mogelijk dure en/of breekbare materialen gebruiken) en geef duidelijke instructies waar de spelers wel/niet aan mogen komen. Kijk ook bij ‘Waar moet onze Escape Room aan voldoen?”

Deelname is op eigen risico.
Scouting  Teylersgroep Losser kan NIET aansprakelijk worden gesteld voor eventuele letselschade of materiële schade. Scoutingleden zijn tijdens het scoutingspel natuurlijk wel verzekerd door Scouting Nederland.

© 2019 Escape Room Challenge – Scouting Twente

Klik hier |Website door Designstudio Twente | Thema door Anders Norén